slider
logo Rope Serwis

Prace alpinistyczne i wysokościowe – 4 zasady skutecznego działania

Prace alpinistyczne i wysokościowe – 4 zasady skutecznego działania

Skuteczność firmy alpinistycznej – od czego zależy? Z naszych doświadczeń wynika, że profesjonalizm pracownika lub przedsiębiorstwa ujawnia się w czterech obszarach: potwierdzonych kwalifikacji, znajomości i przestrzegania przepisów, współpracy w zespole i wszechstronności. Reguły – to one decydują o sukcesie na każdym etapie zleconej usługi oraz o solidnym wizerunku firmy i jej pracowników.

Przestrzeganie norm i przepisów BHP – praca bez wypadków

Śliskie powierzchnie, praca na dużych wysokościach, podczas zimy, czy w zamkniętych przestrzeniach – precyzja jest potrzeba na każdym kroku w zawodzie alpinisty przemysłowego. Jeden błąd może skończyć się wypadkiem własnym lub współpracownika. Dlatego bez powtarzanego co 12 miesięcy szkolenia BHP, niebezpieczeństwo zaskakiwałoby w najmniej odpowiednim momencie. Znajomość i przestrzeganie przepisów dotyczących bezpiecznej pracy pozwala nie tylko reagować, ale też zapobiegać problemom, które pojawiają się w tym zawodzie. O tym, co dają alpinistom przemysłowym szkolenia BHP pisaliśmy tutaj.

Sprzęt na wysokim poziomie – względy bezpieczeństwa

Co kryje się za tajemniczą nazwą „norma PN 90Z08057”? To jedna z wielu reguł istotnych podczas prac w tej branży – określa ona standardy sprzętu chroniącego przed upadkiem z wysokości – to najpowszechniejsze z zagrożeń w branży usług alpinistycznych. Innym niebezpieczeństwem, wiążącym się z miejscem wykonywania zlecenia jest kolizja z elementami otoczenia.

Wystąpienie poważnego wypadku może zależeć od jednego z tych czynników:

  • kształtu i wielkości stanowiska pracy,
  • umiejscowienia punktu kotwiczenia,
  • elementów niebezpiecznych pod stanowiskiem pracy,
  • typu sprzętu ochronnego, a zwłaszcza jego podzespołu łącząco-amortyzacyjnego.

Jeśli chodzi o pracę alpinistyczną, to przestrzeganie zasad bezpieczeństwa jest podstawowym dowodem profesjonalizmu. Bez stosowania się do reguł BHP i norm dotyczących sprzętu nie wykona się żadnej usługi dla klienta – jedynie spowoduje się wypadek.

mycie brudnych okien biurowca na wysokościInwestycje w profesjonalne szkolenia dotyczące usług alpinistycznych przekładają się na efekty pracy

Podobno prawdziwy fachowiec nie potrzebuje potwierdzenia w postaci certyfikatu. Jednak jego klienci i współpracownicy z firmy alpinistycznej mogą mieć inne zdanie. Przejście prestiżowych szkoleń budzi zaufanie w branży. Dlatego popularnością cieszą się uprawnienia wydawane przez:

  • IRATA (Stowarzyszenie Alpinizmu Przemysłowego);
  • OTDL (Organizacja Techników Dostępu Linowego).

Jaką przewagę nad lokalnymi, tanimi kursami mają te organizacje? O jakości przeprowadzanych przez nie szkoleń świadczy:

  • dostosowanie programu do obowiązujących w Polsce i Europie norm i przepisów;

  • profesjonalny sprzęt alpinistyczny udostępniany w czasie kursów (zamiast zwykłego, wspinaczkowego, jak przy niektórych tanich szkoleniach);

  • adekwatne miejsce do odbywania ćwiczeń praktycznych;

  • długi czas szkolenia, często podzielony na stopnie zaawansowania;

  • doświadczeni i regularnie sprawdzani instruktorzy.

Ostrożne dobieranie pracowników – odpowiedzialna rekrutacja alpinistów przemysłowych

Podczas pracy na wysokości liczą się specjalistyczne umiejętności, ale również predyspozycje do wykonywania zawodu alpinisty przemysłowego. Idealny pracownik ma być odpowiedzialny, ale też potrafić pracować w zespole.

Najczęściej poszukiwani są przedstawiciele takich profesji:

  • instalatorzy,
  • monterzy,
  • elektrycy,
  • magazynierzy,
  • spawacze,
  • pracownicy budowlani i gospodarczy.

Poza praktycznymi umiejętnościami liczy się przygotowanie do wykonywania pracy związanej z ryzykiem – odpowiednie przeszkolenie i przejście badań lekarskich. Na wysokości umiejętność pracy w zespole zapewnia sukces całej firmy – dlatego liczy się też charakter osób, które zostały zatrudnione.

Skuteczność firmy alpinistycznej ujawnia się na różne sposoby – poza umiejętnościami pracowników zdobytymi na szkoleniach i w pracy, liczą się też ich osobiste kwalifikacje. Dbanie o bezpieczeństwo podczas wykonywania obowiązków i umiejętność współpracy to główne zasady sprawnej pracy.

W kolejnym artykule omówimy sposób wykonywania jednego z typowych naszych zleceń – malowanie dachów; przeczytacie też o tym, dlaczego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom, zamiast zajmować się tym na własną rękę.